dinsdag 9 oktober 2007

Ervaringen runningtherapeut Gonny

Ik ben Gonny van Riessen en werkzaam als runningtherapeut bij de Brijder stichting.

De runningtherapie betekent veel voor de deelnemers. Bij de één neemt het de trek weg, bij de ander geeft het een bevrijdend gevoel in het hoofd.

Het allermoeilijkste vinden de deelnemers om vanuit zichzelf te gaan hardlopen.

In Alkmaar kunnen deelnemers op de zondag aansluiten bij een eigen ontstaan loopgroepje vanuit de runningtherapie. Deze groep verzamelt elke zondag om 09.30 in het recreatiegebied Geestmerambacht.

Om een betere conditie te krijgen en vooruitgang te boeken, is het belangrijk dat er drie keer in de week wordt hardgelopen. Voor elke deelnemer maak ik indien gewenst een schema en bespreken dit ook regelmatig.

Om aan te sluiten bij het gevoel van de deelnemers gebruik ik bij de intro van de training onderwerpen die herkenning oproepen.
Een voorbeeld hiervan is een stukje tekst dat ik las in het boek
Ik loop dus ik besta (van Suzanne Weusten);
Hardlopen vereist bepaalde geestelijke kwaliteiten, zoals wilskracht en uithoudingsvermogen. Je moet je ertoe zetten, de eerste kilometers zijn lastig, de adem gaat hortend en stotend, de spieren zijn nog niet soepel. Wie dat overwint, heeft een mentale opsteker. Je voelt je trots op jezelf omdat je iets hebt gedaan waar je aanvankelijk geen zin in had en wat niet vanzelf ging. Sommige lopers moeten elke keer opnieuw iets overwinnen voordat ze gaan hardlopen, anderen merken dat de verplichting van het begin inmiddels een behoefte is geworden, iets waar ze naar uitkijken.

Het allermoeilijkste van hardlopen is het aantrekken van je schoenen.
Als je ze eenmaal aan hebt, heb je in je hoofd al de beslissing genomen en ga je “gewoon”!

Mijn passie is hardlopen en die kan ik volledig kwijt bij de runningtherapie.

1 opmerking:

  1. Ik wil als cliënt van Gonny mededelen, dat bovengenoemde persoon mijn ogen en mijn lichaam heeft geopend. Niet alleen omdat ze overtuigd is van de goedheid van running therapie, maar het hele aspect van 'luisteren' naar het lichaam en met als doel 'het lopen vanuit de ontspanning'.
    Is deze vrouw een topper, ook qua mens?! Hell yeah! alvast bedankt voor alles Gonny! Wouter

    BeantwoordenVerwijderen